Saturday 22 August 2009

Cerita Dari Ros Putih




Bermula kehidupan manusia ini sememangnya suci dari segala palitan dosa yang tiada seorang insan di dunia ini mahukannya…

Perasaan?
Ya, semua manusia ada perasaan, sama ada yang negatif atau positif. Bohong kalau seseorang insan itu mengatakan dia tidak mempunyai perasaan..

Sayang?
Semua manusia di dunia ini dilahirkan dengan sifat sayang Untuk disayangi atau menyayangi, kedua-duanya diperlukan dan diingini.

Siapa?
Sememangnya bila disebut untuk menyayangi, mesti ditujukan kepada seseorang. Namun, dalam Islam, menyuruh kita menyayangi Allah serta pesuruhNya, Nabi Muhammad s.a.w dan juga kedua ibu bapa. Jelas yang lagi tersuluh, itu sudah menjadi kewajipan kita.

Sayang kepada Insan?
Semua insan di dunia ini memerlukan seorang atau mungkin lebih teman hidup.Manusia tak mampu hidup tanpa teman. Seperti lirik lagu Seindah Biasa nyanyian Siti Nurhaliza. “takkan mungkin kita bertahan, hidup dalam bersendirian, panas terik, hujan badai, kita lalui bersama..”, betapa menekankan pentingnya teman dalam kehidupan…

Jatuh Cinta?
Normal, bila dah ada sifat sayang, mana mungkin tidak ada perasaan cinta, cinta pada Allah, cinta pada Nabi dan cinta kepada insan. Semua orang akan jatuh cinta pada insan pabila tiba masanya pabila ianya mula berputik di lubuk hati dan bermain di fikiran.

No comments:

Post a Comment